2012. július 7., szombat

A kör problémája

Arról, hogyan horgoljunk kört, millió helyen olvashatunk. Mégis, mi az oka annak, hogy sokan mégsem mernek belevágni egy kör horgolásába, vagy ha mégis, akkor sikertelen az akció.

A kör akkor szép, ha sima, nem hullámzik, de ugyanakkor a széle nem is pöndörödik fel.

A kör horgolása

Nézzük, mi a hiba oka?

Ha hullámos a körös, akkor túl sokat szaporítottál.
Ha kis zsákocska kezd kialakulni, az azt jelenti, nem szaporítottál eleget.

"Miért van az, hogy nem tudok kört horgolni?" - teszik fel a kérdést sokan, még olyanok is, akik tudnak, csak nem hiszik el.

A szép, szabályos körhöz az kell, hogy elhidd, jó a leírásod! Amit oda leírtak, azért van ott, hogy te úgy horgold meg a saját körödet. Ne egyénieskedj! Ne akard megmutatni, hogy te sokkal egyszerűbben, gyorsabban készíted el a kört!

Bizonyos "szabályok" vannak, amiket ha betartasz, kör alakú lesz a köröd, nem tepsi vagy fodros lemez.

Először gyakorold a jól bevált középvastag fonallal, 4 mm-es tűvel. A fonalad lehet olcsó, bontott, több szálból összefogott, mindegy, gyakorolni jó lesz.

A kört készítheted rövidpálcákkal, félpálcákkal, egyráhajtásos pálcákkal.

Lehet, itt szoktál eltévedni?
Minden pálcamérethez a megfelelő kezdést kell választanod.

Kezdésen a láncszemek számát, és az első sor pálcáinak számát értem.

Lehet, hogy az a gond, sok, vagy éppen túl kevés láncszemmel kezded a munkát.
Ha sok a láncszemed, azt onnan ismered fel, hogy a szükséges pálcaszám elkészítése után még marad egy csomó helyed a gyűrűben. Ekkor szinte biztos, hogy jó úton haladsz az azonnali zsákforma felé.

Ha az utolsó 5 pálcádat  már alig tudtad betuszkolni a gyűrűbe, jó eséllyel indulsz a fodorkészítés irányába.

A kezdő láncszemeid száma nincs kőbe vésve, mert nem tudom megmondani, milyen a fonalad, és mennyire szorosan vagy lazán horgolsz.

4-5 láncszem biztosan kell egy kör elkezdéséhez. Egy biztos, kevesebb láncszem kell, mint ahány pálca az első sorban lesz.

Tegyük fel, 5 láncszemből gyűrűt kapcsoltál, és elkészítetted a megadott számú pálcát. Összekapcsolod a kört, és ekkor megigazgatod a kezdő láncszemsort. Ha a slip knotnak nevezett módszerrel kezdtél, akkor könnyen szorosabbra tudod húzni a láncszemeket. Persze, ha másfélszer akkor a köröd, mint kéne, akkor nem, de ha csak egy nagyon kicsit tűnik lazának, akkor szép, szoros első sort fogsz kapni. Vigyázz, ne szorítsd meg nagyon, nehogy a hullámosság irányába indítsa a körödet!

Ökölszabályként tanuld meg azt, hogy minden körben, amelyikben szaporítasz, annyi pálcával növeled a pálcáid számát, ahányat az első körben horgoltál. Mindezt a körben egyenletesen elosztva kell tenned, akár magad is kiszámolhatod, melyik pálcánál kell szaporítani.

Ha a fonalad miatt kicsit hullámosnak látod a kört, a következő sorban ne szaporíts, minden pálcára egy pálcát tegyél, és a szaporítás nélküli sor után folytasd a szaporítást.
Ha esetleg a kör "összehúz", akkor kicsivel több pálcát kell megdupláznod.

Ne ijedj meg, ez nem általánosan előforduló gond, gyakran a fonal okozza, illetve az, hogy túl szorosan vagy túl lazán horgolsz.
Ha tudod magadról, hogy lazán horgolsz, válts kisebb tűre, ha pedig szerinted is kőkemény, tömör minden munkád, akkor egy számmal nagyobb tűvel dolgozz, mint amit javasolnak.

A tűméret a fonalak cimkéjén nem előírás, csak ajánlás!

Akkor a nagy titok!

Az első körben a pálcák száma a magasságuktól függ!

Rövidpálca: 6
Félpálca: 9
Egyráhajtásos pálca: 12 (a 3 láncszem magasítás az első pálcának felel meg!)

A második sorban rövidpálcánál 12, félpálcánál 18, egyráhajtásosnál 24 pálcád lesz!

Látod, annyit szaporítunk, ahány pálca volt az első sorban.

A szaporítások elosztása:
  • 1. sor: minden pálcára 2 pálca
  • 2. sor: 1 szaporítás, 1-re nem
  • 3. sor: 1 szaporítás, 2-re nem
  • 4. sor: 1 szaporítás, 3-ra nem

és így tovább.
Ezt a szabályt tartsd be, és jól sikerül a köröd.

Ha sapkát készítesz, akkor a nem teljesen lapos kör sem gond! Nem fog látszani.
Ha poháralátétet készítesz, akkor azért igyekezz, hogy ne borítsa fel majd a poharadat!:-)))

Ha többet akarsz tudni a sapkák horgolásáról, akkor számodra nagy segítség ez az e-book:
http://www.fonalbolt.com/Sapkatitkok_konyv
Ha babasapkát horgolnál: http://www.fonalbolt.com/Horgolt-babasapkak

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése