2018. április 30., hétfő

A jégkék horgolt táska - hogyan készült?

Megígértem, hogy leírom a Cotton Jersey fonalból horgolt táska hogyan készült.

Táska Cotton Jersey fonalból

Először is felfedek egy titkot. :-) Az alját nem horgoltam. Nyugi, van alja.

A táska alja

Kezdjük az aljánál. Légy kreatív! A táska alja egy étkezési alátétből lett kivágva. Az alátét műanyagból készült, és ha van választási lehetőséged, merevebbet válassz. A puha, könnyen hajló nem annyira jó. De ne törékeny anyagú legyen! Ma már sok helyen találsz ilyen alátéteket, lakberendezési áruházakban, konyhafelszerelés boltokban, a plázákban levő ruhásboltok lakberendezési osztályán/boltjában.

A megfelelő méretet kivágod ollóval, a sarkokat lekerekíted. A szélére körben lyukasztóval lyukakat készítesz, ahogy azt a kész táskaalapoknál látod. Egymástól kb. 1 cm-re vannak a lyukak, a sarokban is legyen egy lyuk.

Amikor előkészítetted az alapot, kezdődhet a munka.

Cotton Jersey fonal

A fonal itt a Cotton Jersey volt, ez egy elég vastag, puha fonal. Vékonyabb tűvel, nekem ez a 4 mm-es volt, a lyukakon keresztül horgolva elkészítettem egy "láncszemsort". Vagyis a lyukakba hamispálcákat öltöttem. Az utolsó szem után a szálat el kell vágni, és láthatatlanul fejezzük be a sort.

Az első horgolt sort a hamispálcák hátsó szálába öltöttem. Rövidpálcákkal dolgoztam, 5 mm-es tűvel. A fonal megmutatja, mennyi pálcát kell készíteni. Nekem, a fonal és a lyukak mennyisége úgy alakult, hogy az egyik szembe 1, a következőbe 2 pálcát öltöttem felváltva. Kivétel a négy ív, mert ott egymás után 4-4 szembe került 2-2 rövidpálca.
A következő sorban is rövidpálcákat horgoltam, az előző sor rövidpálcáinak hátsó szálába öltve.
Ezzel elkészült a táska alsó része.

A mintás részen az első sorban a moss stichet horgoltam. Ez az, amikor egy rövidpálca, egy láncszem, a következő szemet kihagyom, a következőbe egy rövidpálca, majd láncszem, stb. A minta hagyományosan úgy folytatódik a többi sorban, hogy az egyláncszemes ívbe kerül a rövidpálca, a pálca fölé a láncszem.
A táska mintája

Itt van egy kis módosítás, a leöltés helyében. Tehát nem az ívbe öltöttem, hanem az ív alatti rövidpálca tetejére. Ekkor kicsit fel kell húzni a szálat, hogy felérjen a most horgolt sorunk magasságáig. Másképpen mondva, az aktuális sorhoz képest kettővel lejjebb kell ölteni.

A mintát spirálisan horgoltam, tehát nincs sorvég.
Amikor elértem a tervezett magasságot, (cél volt, hogy a táska szélessége nagyobb legyen, mint a magassága) rövidpálcákkal folytattam tovább a munkát. Az első rövidpálcás sorban minden pálcára és láncszemívbe horgoltam 1-1 rövidpálcát, a többi sorban minden pálcára 1 pálcát.
A negyedik rövidpálcás sorban alakítottam ki a fülét. A fül tetszés szerinti szélességű lehet, de a kezed azért férjen majd be! :-) Kiszámolod, hány pálca lesz két oldalon, és mennyit hagyhatsz ki.
Én 13 pálcát hagytam ki, ami fölé 15 láncszemet horgoltam. Szoros láncszemet.
A következő sorban a pálcákra pálcákat horgoltam, a láncszemívekre pedig 20-20 rövidpálcát. Mondom ívbe, tehát nem kell a láncszemekbe ölteni!
Az utolsó sorban minden pálcára egy hamispálcát horgoltam.

A táska felső része

Ha kész a táska, díszítheted tetszés szerint. Ez a táska csak egy kókuszgombot kapott kis masnival.

A mintához egy megjegyzés. Ez a minta vastag fonalból mutatós, olyan fonalból, ami el tud terülni. A pólófonalak, szalagfonalak ilyenek, vékony fonalból nem lesz ennyire dekoratív a végeredmény.
Kipróbáltam. :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése