2018. április 30., hétfő

A jégkék horgolt táska - hogyan készült?

Megígértem, hogy leírom a Cotton Jersey fonalból horgolt táska hogyan készült.

Táska Cotton Jersey fonalból

Először is felfedek egy titkot. :-) Az alját nem horgoltam. Nyugi, van alja.

A táska alja

Kezdjük az aljánál. Légy kreatív! A táska alja egy étkezési alátétből lett kivágva. Az alátét műanyagból készült, és ha van választási lehetőséged, merevebbet válassz. A puha, könnyen hajló nem annyira jó. De ne törékeny anyagú legyen! Ma már sok helyen találsz ilyen alátéteket, lakberendezési áruházakban, konyhafelszerelés boltokban, a plázákban levő ruhásboltok lakberendezési osztályán/boltjában.

A megfelelő méretet kivágod ollóval, a sarkokat lekerekíted. A szélére körben lyukasztóval lyukakat készítesz, ahogy azt a kész táskaalapoknál látod. Egymástól kb. 1 cm-re vannak a lyukak, a sarokban is legyen egy lyuk.

Amikor előkészítetted az alapot, kezdődhet a munka.

Cotton Jersey fonal

A fonal itt a Cotton Jersey volt, ez egy elég vastag, puha fonal. Vékonyabb tűvel, nekem ez a 4 mm-es volt, a lyukakon keresztül horgolva elkészítettem egy "láncszemsort". Vagyis a lyukakba hamispálcákat öltöttem. Az utolsó szem után a szálat el kell vágni, és láthatatlanul fejezzük be a sort.

Az első horgolt sort a hamispálcák hátsó szálába öltöttem. Rövidpálcákkal dolgoztam, 5 mm-es tűvel. A fonal megmutatja, mennyi pálcát kell készíteni. Nekem, a fonal és a lyukak mennyisége úgy alakult, hogy az egyik szembe 1, a következőbe 2 pálcát öltöttem felváltva. Kivétel a négy ív, mert ott egymás után 4-4 szembe került 2-2 rövidpálca.
A következő sorban is rövidpálcákat horgoltam, az előző sor rövidpálcáinak hátsó szálába öltve.
Ezzel elkészült a táska alsó része.

A mintás részen az első sorban a moss stichet horgoltam. Ez az, amikor egy rövidpálca, egy láncszem, a következő szemet kihagyom, a következőbe egy rövidpálca, majd láncszem, stb. A minta hagyományosan úgy folytatódik a többi sorban, hogy az egyláncszemes ívbe kerül a rövidpálca, a pálca fölé a láncszem.
A táska mintája

Itt van egy kis módosítás, a leöltés helyében. Tehát nem az ívbe öltöttem, hanem az ív alatti rövidpálca tetejére. Ekkor kicsit fel kell húzni a szálat, hogy felérjen a most horgolt sorunk magasságáig. Másképpen mondva, az aktuális sorhoz képest kettővel lejjebb kell ölteni.

A mintát spirálisan horgoltam, tehát nincs sorvég.
Amikor elértem a tervezett magasságot, (cél volt, hogy a táska szélessége nagyobb legyen, mint a magassága) rövidpálcákkal folytattam tovább a munkát. Az első rövidpálcás sorban minden pálcára és láncszemívbe horgoltam 1-1 rövidpálcát, a többi sorban minden pálcára 1 pálcát.
A negyedik rövidpálcás sorban alakítottam ki a fülét. A fül tetszés szerinti szélességű lehet, de a kezed azért férjen majd be! :-) Kiszámolod, hány pálca lesz két oldalon, és mennyit hagyhatsz ki.
Én 13 pálcát hagytam ki, ami fölé 15 láncszemet horgoltam. Szoros láncszemet.
A következő sorban a pálcákra pálcákat horgoltam, a láncszemívekre pedig 20-20 rövidpálcát. Mondom ívbe, tehát nem kell a láncszemekbe ölteni!
Az utolsó sorban minden pálcára egy hamispálcát horgoltam.

A táska felső része

Ha kész a táska, díszítheted tetszés szerint. Ez a táska csak egy kókuszgombot kapott kis masnival.

A mintához egy megjegyzés. Ez a minta vastag fonalból mutatós, olyan fonalból, ami el tud terülni. A pólófonalak, szalagfonalak ilyenek, vékony fonalból nem lesz ennyire dekoratív a végeredmény.
Kipróbáltam. :-)

9 megjegyzés:

  1. Kedves Kati. Horgolnal e feherben strandtaskat? Kérlek jelentkezz emailben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ismeretlen!
      Horgolnék, szívesen, de sajnos nem tudok emailben jelentkezni, mert nem tudok rólad semmit. A hozzászólásban nem adtál meg email címet, az üzenetet unknown aláírással érkezett.

      Törlés
  2. A sarokba egyszer öltök vagy 2x vagy 4x,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A sarkokban egymás után 4-4 szembe került 2-2 rövidpálca. Vagyis minden sarokban 4 pálcára horgolok 2-2 pálcát.

      Törlés
  3. Mennyi anyag kell a táskához? Üdv.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Györgyi!
    3 gombolyag Cotton Jersey kellett hozzá, a harmadiknak csak a fele fogyott el.

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Szerinted ezt makramé fonalból is el lehetne készíteni?

    VálaszTörlés
  6. El, de nem tudom, hogy nézne ki. Illetve sokféle makraméfonal van, ha vastagabb, akkor jó lehet.

    VálaszTörlés