2020. január 24., péntek

Ekrü színű kendő - All Shawl immár sokadszor

Ha már olvastál másik posztot is az All Shawl-ról ebben a blogban, tudod, egyik kedvenc mintám. Mármint a Doris Chan által készített All Shawl. Sok más minta is található a Ravelryn ilyen néven, nekem ez a kendő a kedvencem.

Az első 10 sort észre se venni, olyan gyorsan haladunk, én a 13. sor táján kezdem számolgatni, mennyit kell még szenvedni. :-) Ja, és képzeld, ha nem lenne a kedvencem. Igen, annyira azért nem rajongok a nagyon hosszú sorokért.
Ebben a kendőben az a jó, hogy a zoknifonaltól kezdve a vastag fonalakig bármelyikből el lehet készíteni. Mérete is lehet a vállig érőtől a csuklóig érőig, és a vicc ebben az, hogy a fonalvastagság és tűméret miatt a legnagyobbat sem kell sokkal több sorral horgolni.

Ami kell hozzá, hogy bele  merj vágni, az a bátorság, vagy hit, egyfelől abban, menni fog, másfelől abban, hogy valóban horgolhatod a zoknifonalat 6 mm-es tűvel. Értelemszerűen a középvastag fonalat is a hozzá illőnél több mm-rel vastagabbal.

All shawl RH Northern fonalból

Azt is szeretem, ha valamit tanulhatok egy projekt miatt, ne túl sokat, mert én az örömhorgolást kedvelem, nem a megoldhatatlan feladatokat, szóval az első kendőnél itt is tanulhattam.

Megemlítem, nem most készült az első ilyen kendőm, szóval az újdonság és tanulás az nem 2020-ban volt, hanem 2012. nyarának elején. Akkor még egyik dolog sem volt annyira közismert, mint ma, én mindkettőt emiatt a kendő miatt tanultam meg.

Az egyik a láncszem nélküli rövidpálca kezdéskor, amiről ma már rengeteg videót találsz a Youtube-on. Ez a kezdés sokkal nagyobb rugalmasságot ad a darabnak, mint a láncszemsor.

A másik a hosszított egyráhajtásos pálca, én magamban így neveztem el, és sokáig egyáltalán nem is láttam magyar szövegekben ilyesmit. Egységes, "hivatalos" magyar elnevezése nincs, többféleképpen  említik.
Számomra a hosszított kifejezi a pálca méretét, hiszen ez tényleg egy magasabb egyráhajtásos pálca.

Manapság már nem olyan nagy kunszt ilyennel találkozni, az Alize videók nagy részében egyráhajtásos pálca helyett ilyet szoktak horgolni. Ők is másképp nevezik, de az angol fordításuk finoman szólva nem tökéletes, és a szótárak sem túl jók a kézimunkában, arról nem beszélve, meg kellene találni a szót, amit törökül mond ennél a pálcánál, akkor talán tudnánk, minek is nevezik. :-)

Ha még nem ismered, leírom, hogy készül:
Egy ráhajtás, belebökünk a szembe, áthúzzuk a fonalat, 3 hurok van a tűn. (Eddig ismert.)
Egy ráhajtás, az első hurkon áthúzzuk a fonalat, 1 ráhajtás, két hurkon áthúzzuk a fonalat, egy ráhajtás, a maradék két hurkon áthúzzuk a fonalat.

Ha még nem horgoltál ilyen pálcát, feltétlen próbáld ki!
Nem, nem olyan, mint a kétráhajtásos pálca, és igen, magasabb, mint az egyráhajtásos.
Ha nagyon ráérsz, próbahorgolással, és visszabontásával meg tudod állapítani, kevesebb fonalat használ-e, mint a kétráhajtásos pálca. Megvallom, néha eszembe jut, ki kéne próbálni, de gyorsan el szoktam hessegetni a gondolatot.

Ha már itt tartunk, még magasabb pálcákat is tudunk horgolni úgy, ha csak egy ráhajtással kezdünk. Van, ahol úgy írják le, hogy láncszemeket horgolunk a pálca horgolása közben. Tülin az Alize videókban készített már 5 lépésben lehorgolt egyráhajtásos pálcát is.
Meg kell mondani, sokkal gyorsabban lehet haladni. :-)

Lassan eljutok a szövegben is az ekrü kendőig.
Egyébként semmi extra, egy újabb fonalból próbáltam ki, jó, ez nem próba volt, hanem valaki ilyen színben kérte, és akrilból, hogy kellemesen meleg legyen. A méretét is ilyenre kérte.

A kendő oldalnézetben

A fonal Red Heart Northern. Ez a fonal nem teljesen azonos a pár éve kifuttatott Schachenmayr Northern fonallal. Elvileg igen, vagy ki tudja, annak a pótlására hozták be/vissza, de szerintem egy gondolattal vékonyabb (ugyanolyan hosszúságú a fonal, mint a régiben). Most ez tudom, hülyén hangzik, úgy tudnám leírni, hajlékonyabb. A kikészítése biztosan kicsit eltér a régitől, meg ugye máshol is gyártják. A lényeg, hamar megszerettem az új Northern fonalat is. :-)

Ha a régebbi All shawl-ról szóló posztok is érdekelnek, a poszt alatt látható All Shawl címkére
kattints.

Horgoltál már All shawl-at?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése