2017. április 16., vasárnap

Nagyimintás nyári felső Catania Flammé fonalból

A Catania Flammé fonal 2017 újdonsága. Különlegessége, hogy egyszínű, és színes részei is vannak. A két fonal összesodrásából érdekes összkép alakul ki. A színes fonalrész ráadásul még változó vastagságú is. Már évek óta szeretnék Catania fonalból egy nyári felsőt, de a 3-3,5 mm-es tű annyira nem vonzott. Aztán megtudtam, hogy bátran nekiállhatok 4 mm-es tűvel is, akik már régebben is használták a Catania fonalat, ezzel a mérettel készítették a nyári felsőket. Kötve, tehát a horgolásnál sincs semmi akadálya. Meglepve tapasztaltam, hogy valóban, a fonal nagyon jól bírja a 4 mm-es tűt, és ha valami csipkésebbet akarnék, akkor a 4,5 mm-t is ki fogom próbálni.

Lássuk a medvét, akarom mondani a felsőt.

Catania és Catania Flammé fonalból készült nyári felső

A cél az volt, hogy egy egyszerű, nyári felsőt készítsek. Meg kell valljam, a végére majdnem olyan lett, mint amilyet még az ántivilágban kötöttem-horgoltam. Annak a passzéja kötve volt, és utána ez a kockás minta volt, az ujja kicsit kiszélesedve, szögletes kivágással. Ott oda-vissza haladó sorokkal dolgoztam, míg most egy naaaagy nagyinégyzetet horgoltam. Mit mondjak, azért úgy a tizenvalahanyadik körben már rettentően unalmas. A második darabnál már csak az vigasztalt, a harmadik gombolyag végén készen lesz. A krízis a második gombolyag fele táján szokott lenni, akkor erősnek kell lennem, hogy tovább tudjak haladni. A legutolsó 5 deka viszont elég gyorsan készen lett, persze közben egy elég érdekes videót néztem, így fel sem tűnt, mennyire unalmas ez a minta.

Miután a mai szokásoknak megfelelően már lukat beszéltem a hasadba, akár le is írhatom, hogyan készült.

Catania flammé nyári felső nagyinégyzetekből


Fonal:

  • 35 dkg Catania flammé
  • 5 dkg Catania

4 mm-es horgolótű

Hagyományos nagyi négyzetet horgolunk.
A felső két négyzetből áll, amire a felső szélen további sorokat horgolunk a nagyobb kivágás érdekében.
Ez a néhány sor arra is jó, hogy a felső hosszabb legyen a szélességénél.

A képen látható felső mérete:

  • mellbőség: 106 cm
  • hossza: 60 cm

A felső horgolása

Catania Flammé fonallal kezdjük, a szükséges bőség eléréséig horgoljuk a négyzetet. Itt ez 3 gombolyag fonalat jelentett darabonként. Az utolsó gombolyagból a nyakkivágás plusz sorai készültek, és a ráhorgolt ujjának 2-2 sor maradt.

Nyakkivágás

A nyakkivágást az elején és a hátán eltérően készítjük.
A vállrészek kiszámolásához egy egyszerű módszert választottam, így a kivágás is nagyobb, és a vállrész is szélesebb, tehát az ujjára szánt plusz sorok nélkül is szépen fedi a vállat.
Az utolsó sor négyzeteit megszámoljuk, és elosztjuk hárommal. Ez nálam szerencsére egész számot jelentett, nem kellett gondolkodni, hogyan osszam el a maradékot.
Az eleje vállrészt mindkét oldalon az oldala felől kezdtem, ezért az egyik a színén, a másik a fonák oldalán kezdődik.
A vállrész 8-8 pálcacsoport, a maradék 8 a nyakkivágás, és 8 sort horgoltam. (24 körből áll a négyzetem.)
Kicsit ívelten készítettem.
Háta nyakkivágása

A háta vállrész elkészítése előtt még 4 sort horgoltam nagyimintával, oda-vissza haladó sorokkal a felső oldalra. Utána 4 sorban készült a vállrész, az elejénél ismertetett módon.

A vállakat hamispálcával összehorgoltam.
Ez nagyon egyszerű, minden pálca tetejére öltünk. A pálcacsoportok között nincsenek láncszemek, így jól látható, hova kell ölteni. Az összehorgolás közben figyeltem arra, nehogy az eleje és háta vállából másik szembe öltsek.
A két váll összehorgolása után, először a nyakkivágást horgoltam körbe rövidpálcákkal, itt vigyázni kell, hogy azonos mennyiségű rövidpálcát horgoljunk mindkét oldalra. A második sortól kezdve a szögleteknél egy-egy pálcát átugorva haladtam, hogy szépen kifeküdjön a nyakrész. 3 sor rövidpálca keretezi a nyakat.

Ujja készítése

Ezután nyitottan horgoltam rá az ujját. 20 cm-t mértem ki, ott kezdtem a pálcacsoportokat. vigyázz, az elején és a hátán ugyanolyan hosszúság maradjon az oldalához! Inkább alulról számold a kockákat, így, ha esetleg nem 8 sorral növelted a hátát vagy az elejét, a felsőd eleje és háta oldala mégis azonos hosszúságú lesz.

A fonal fogytán volt, azért csak 2 sort horgoltam mindkét oldalra, a másik két sort egyszínű Catania fonallal készítettem. Ez egyben a szegélyt is megadja.

Oldalak összedolgozása

Amikor az ujja elkészült, összehorgoltam az oldalakat. Itt azért nem árt ellenőrizni, melyik a színe és a visszája, hiszen a válla már össze lett horgolva!
Az összehorgolást rögtön az ujja utolsó sora után kezdtem, először az ujja, majd a felső oldala következett. Itt szintén könnyű haladni, mert pálcák tetejére kell ölteni.

Alsó szegély

Mindkét oldal összehorgolása után az aljára egyszínű fonallal egy sor rövidpálcát horgoltam, majd a második sorban minden harmadik pálca tetejére egy rövidpálca, két láncszem, egy rövidpálca került. Ez picike pikónak néz ki.
A felső szegélye

Ezek után már csak a rengeteg szálvég eltisztázása van hátra.

Itt látszik az ujja, illetve a vállrész is

A minta meglepően rugalmas, időnként mérd magadhoz, hol tartasz. Ízlés dolga, milyen felsőt szeretnél, ha simulósat, akkor húzd ki a horgolást, és úgy mérd magadhoz. Ha lezserebbet, akkor csak kicsivel horgold kisebbre, mint amit a centiméterek mondanak. Ha oversize méretet akarsz, akkor a mellbőségednek megfelelő méretben készítsd el.
A Catania fonal mosás után puhább lesz, tehát akkor még kicsit engedni fog.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése