2012. március 11., vasárnap

Hogyan horgolj sapkát?

A sapka horgolása sokak számára valami nagyon bonyolult dolognak tűnik. Nem az.
Vannak "szabályok", amiket be kell tartani.
Ha már egyszer sikerült egy sapkát meghorgolni, kiderül, nem is volt az annyira nehéz.
Horgolt sapka

A sapkákat egy kaptafára készítjük!

Mindegy, hogy kisgyereknek, nőnek vagy férfi számára készül a horgolt sapka, tulajdonképpen ugyanazt a módszert követjük.

Röviden összefoglalva:
Kezdjük egy körrel, a kört a méretnek megfelelő nagyságig kell szaporítani, majd amikor ez a felső rész készen van, a kialakult szemszámmal dolgozunk a sapka aljáig.

A különbség a méretekből adódik. Egy csecsemőnek sokkal kisebb sapkát kell horgolnunk, mint egy felnőttnek, így legalább gyorsan készen is leszünk.:-)
Ez azt jelenti, hogy a szaporításos sorok száma kevesebb, így a körlap is kisebb. Ha nagyobb sapkát akarunk horgolni, akkor tovább kell szaporítani a kört, de arra mindig vigyázni kell, hogy kisimuljon, ne legyen hullámos, és csak akkor "kanyarodjon" befelé, amikor már megfelelő a nagysága.

Az a helyzet, hogy leírva még mindig bonyolultabbnak látszik a dolog, mint a valóságban.

Nézzünk egy példát.
Egy női sapkát szeretnék horgolni, normál méretre.

5 láncszemből gyűrűt kapcsolok.
1.sor: 3 láncszem, majd 11 egyráhajtásos pálca következik a gyűrűbe. Nem öltünk a szemekbe, csak átöltünk alatta. A pálcák csúszkálni tudnak a körgyűrűn. A kört egy hamispálcával zárjuk. Ez minden körben így lesz, nem írom le minden alkalommal.
2. sor: 3 láncszem, a láncszemek tövébe 1 egyráhajtásos pálca, majd a körben minden pálcára 2 pálca kerül.
3. sor: 3 láncszem, a láncszemek tövébe 1 egyráhajtásos pálca, utána a következő pálcára 1 pálcát készítünk. *A következő pálcára 2 pálca kerül, az ezt követőre 1 pálca**. A körben végig *-**-ig ismételjük a mintát.
4. sor: 3 láncszem, a láncszemek tövébe 1 egyráhajtásos pálca, utána a következő 2 pálcára 1 pálcát készítünk. *A következő pálcára 2 pálca kerül, majd a következő 2-re 1-1 pálca**. A körben végig *-**-ig ismételjük a mintát.
5. sor: 3 láncszem, a láncszemek tövébe 1 egyráhajtásos pálca, utána a következő 3 pálcára 1 pálcát készítünk. *A következő pálcára 2 pálca kerül, majd a következő 3-ra 1-1 pálca**. A körben végig *-**-ig ismételjük a mintát.
6. sor: Az előbbiek szerint, de két szaporítás között 4 pálca van.
7. sor: Az előbbiek szerint, de két szaporítás között 5 pálca van.
Tegyük fel, hogy ekkor elértük azt a nagyságot, ami megfelelő.

Mi a megfelelő nagyság?
Egy kb. 50 cm-es fejbőség esetén a kör átmérőjét kell megállapítanunk, illetve a kör körül vezetve a centimétert, a kerületének 50 cm-nek kell lennie.
Az átmérő ekkor kb. 16,5 cm.
Ez a fejkörfogat szerinti számítás.
Kék, mintás horgolt sapka

De! Van, aki a szoros sapkát szereti, van, aki a lazábbat, és főleg azt is vedd figyelembe, hogy van-e copf, lófarok, vagy csak simán nagy hajtömeget is bele akarsz tenni a sapkába. Ha lazábban szereted, akkor szaporítasz még egy sort a méret szerinti nagyság után.

Amikor már készen van a fejtető, folyamatosan a meglévő szemszámmal dolgozol. Jó sokat.

Milyen hosszú egy sapka? Ki hogy szereti! Ez megint jó válasz volt, ugye?
Vegyünk egy általánosan elfogadott sapkahosszt: 20 cm.

Hogyan méred?

Így méred meg a sapkát

A sapkát leteszed az asztalra, szépen kisimítva, félbehajtva. A sapka csúcsától a jelenlegi széléig egyenesen vezeted a mérőszalagot. Derékszöget zárjon be a sapka széle és a mérőszalag. Ekkor mérsz pontosan.
Ha ez megvan 20 cm, akkor igazából készen is vagy!

A sapkák befejezése is sokféle lehet.
Van, aki a laza sapkát kedveli, és nem szereti, ha széles szegélye van. Ekkor elegendő 1 sor rövidpálcával lezárni a sapka szélét.
Van, aki szereti, ha a homloknál szűkebb. Ezt úgy éred el, hogy a sapka szélére rövidpálcasorokat horgolsz, úgy 5-6 sort. Ha a sapka bősége engedi, akkor ezt a rövidpálcasoros részt kisebb tűvel horgolhatod, mint amilyennel a sapkát horgoltad.
Arra vigyázz, hogy ne repüljön le a fejedről, de olyan szűk se legyen, hogy ne tudd felvenni.

Általánosítsunk!

Kell valakinek egy sapka. Tudnod kell a fejbőségét, és azt, milyen hosszú sapkát akar. Lehet, hogy azt szeretné, ha a fülét nem takarná el, de lehet, hogy azt, hogy vissza is tudja hajtani a sapka alját.
Sapka, a mi nem takarja el a fület
Sapka, ami alatt jó sok haj elfér, és takarja a fület is 

Ha ezt a két számot tudod, akkor el tudod készíteni a sapkát.
Ha nem pontosan tudod a méreteket, akkor se csüggedj! A sapka egy olyan ruhadarab, aminél kényelmi bőséget nem kell hagyni! A horgolás laza, és enged néhány centimétert. Felnőtt sapka esetén 3-4 cm-t simán áthidalnak a fonalak. Ennél többet is!
Persze, ha tiszta pamutból készíted, ami egyáltalán nem rugalmas, akkor erre ne számíts!

A sapka horgolásához középvastag fonalat ajánlok, olyat, amit 4-es tűvel lehet horgolni.
Ekkor még nem unod meg az életedet, miközben horgolod a sapkát, ugyanakkor jól fog kinézni, ha csak sima pálcákkal készíted is.

Tanuláshoz ne vegyél vékony fonalat, mert megutálod az egészet. Úgy érezheted, sosem érsz semminek  a végére.
A nagyon vastag fonalakkal az a baj, hogy nem mind puha, és így lehet, hogy egy kőkemény, saját lábán megálló darabot horgolsz, ami kucsmaszerűen áll a fejeden. Ha kezdő vagy, ne válaszd ezt az utat, csak akkor, ha már ismered a különböző konkrét fonalak tulajdonságait.

Kérdés lehet, mennyi fonalat szerezz be, vagy gyűjts össze otthon. Nekem, bár tudom, sokak szerint ez lehetetlen, a legtöbb sapka, amit horgoltam, 5 dkg fonalat emésztett fel. Igaz, én olyan fonalakkal dolgoztam, amiből 5 dkg 100 méter körül van. Ha olyan fonalat választasz, ami csak 50-70 méter, biztosan kevés lesz az 5 dkg.
Ezért is ajánlom, hogy a tanulósapkát akrilból készítsd el. Finom, puha, mérettartó, mosható, nem szúr, és még az ára is megfizethető.

Többet szeretnél tudni? Vagy egyenesen a mindent tudni akarok érzése tölt el? :-)
Ha így van, neked szól a Sapkatitkok - 2 című könyvem! Nézd meg miről szól, rendeld meg ma!
http://tanulj-horgolni.blogspot.hu/p/sapkatitkok.html
Ha még ennél is sürgősebb, vásárold meg a webáruházban! http://www.fonalbolt.com/Sapkatitkok_konyv

4 megjegyzés: